Să scrii despre lapte praf este un subiect sensibil, mai ales ca și consultant în alăptare. Frecvent te vei întâlni cu mame care alimentează mixt și doresc să alăpteze exclusiv, dar și cu mame care au luat decizia să nu alăpteze sau din diverse motive să întrerupă alăptarea. Sau mame (un procent mai mic, dar există) care nu reușesc să genereze o producție de lapte care să asigure exclusiv necesarul copilului. Și în absența accesului la lapte matern donat și pasteurizat, aceste mame vor oferi și lapte praf.

A scrie despre marketing-ul incorect pe care îl fac producătorii de lapte praf nu echivalează însă cu a ataca niciuna din mamele aflate în categoriile de mai sus. Așa cum am spus în repetate rânduri, fiecare mamă are dreptul să aleagă informat modul de hrănire optim pentru copilul lor.

În postări anterioare am scris despre cât de lipsit de etică este ca un producător de lapte praf să se ralieze la evenimente dedicate alăptării. Mi s-a spus de multe ori că am o viziune greșită asupra lucrurilor și că ar trebui să apreciem măcar partea pozitivă a lucrurilor – faptul că se organizează evenimente pentru mame, în care se prezintă și informații despre alăptare. problema cu genul acesta mesaje pro-alăptare transmise de producătorii de lapte praf  și biberoane este că de multe ori, acestea sunt incorecte, iar viitoarea mamă fără experiență în alăptare nu are cum să facă diferența între un mesaj corect și unul incorect.

De fiecare dată când oamenii îmi atrag atenția asupra felului “pozitiv” în care producătorii de lapte praf promovează alăptarea, țin să l reamintesc că industria laptelui praf este o industrie ce valora în 2014, aproape 45 de miliarde de dolari, de regulă minim 10% din această sumă fiind cheltuită pe promovare și marketing. Cu alte cuvinte aproximativ 4,5 miliarde de dolari sunt investite anual în acțiuni ce promovează formule de lapte praf și mâncare pentru bebeluși. Un brand de lapte praf are doi competitori: alte branduri de lapte praf și alăptarea.

Mai jos, o mostră de informație despre alăptare transmisă de un brand de lapte praf. Este un print screen dintr-un newsletter Milupa. Priviți informația de mai jos, pe care o primesc mămicile din clubul Milupa. Mi se pare incredibil că încă se mai promovează (chiar și printre mesajele despre alăptare ale producătorilor de formule), alăptarea la program. Mamelor li se induce în mod eronat ideea că laptele matern poate provoca colici, că alăptarea poate duce la supraalimentare ce poate fi evitată printr-un program de alăptat !

Într-o comunicare a raportorilor Organizației Națiunilor Unite, menită să atragă atenția asupra “marketingului înșelător, agresiv și nepotrivit al substituenților de lapte matern” alăptarea a fost denumită un drept al copilului si al mamei, statele fiind încurajate de către ONU să ia măsuri pentru aplicarea Codului de Marketing al Substituenților de Lapte Matern.

milupa

Mai jos, o serie de informații de pe site-ul Philips Avent (divizia producătoare de pompe și biberoane). Potrivit lor, mama care alăptează se relaxează în timpul alăptării, cu ajutorul unei pompe, înțărcarea poate fi începută atunci când copilul dă semne că poate sta în funduleț (ceea ce înseamnă în jurul vârstei de 6-7 luni la foarte mulți bebeluși). Ca atare o mămică neinformată poate crede că trebuie să înceapă înțărcarea în jurul vârstei de 6 luni, deși laptele matern constituie baza alimentației până la vârsta de 12 luni, iar Organizația Mondială a Sănătății recomandă alăptare până la 2 ani sau peste, atâta timp cât mama și copilul doresc. Mitul alimentelor care provoacă colici și care sperie atât de mult mamele este exploatat și de Philips Avent, iar informațiile despre pozițiile de alăptare și atașarea la sân sunt incomplete și parțial eronate. Mamelor li se transmite faptul că încep să producă lapte la 2-5 zile de la naștere (când de fapt producția de lapte debutează din timpul sarcinii, în primele zile de după naștere bebelușul având nevoie de colostru). O altă informație greșită este cea legată de limitarea meselor la sân și “durata” unei alăptări

 

marketing lapte praf sfaturi gresite despre alaptare intarcare gresita philips philips avent marketing lapt praf 1

Foto Nerissa’s Ring, Flickr

Sunt psiholog și consultant în alăptare acreditat internațional IBCLC din Brașov. Ariile mele de interes sunt: psihologia perinatală și psihologia copilului mic, somnul copilului alăptat, relactarea, frenurile restrictive și mecanismele disfuncționale de supt, alăptarea în contextul reîntoarcerii la muncă.

Daca ti-a placut acest articol apasa Like paginii Inbratelamami. In cazul in care doresti o consultatie in alaptare foloseste pagina de contact sau alatura-te comunitatii din grupul de sprijin In brate la mami - sprijin in alaptare


Implica-te in discutie, lasa un comentariu

Ai gasit util articolul ? Lasa un comentariu

avatar
wpDiscuz