Probabil ca stramoasele noastre nu faceau aerobic pe perioada lactatiei, dar mai mult ca sigur ca faceau zilnic o activitate fizica cel putin moderata si de regula cu copiii in brate sau in spate.
In cultura contemporana, sedentara prin excelenta, intrebarile de genul “pot sa fac sport in timpul alaptarii” au devenit firesti. Exista si mituri pe aceasta tema, cele mai multe graviteaza in jurul ideii ca activitatea fizica derulata pe perioada lactatiei va duce la o scadere a productiei de lapte sau ca cel mic va respinge laptele mamei care tocmai a facut sport.

Studiile efectuate pana in prezent arata ca exercitiile fizice aerobice si de anduranta (ex: joggingul, plimbarile, dansul aerobic, urcatul scarilor, etc.) moderate NU afecteaza productia de lapte, compozitia laptelui si cresterea in greutate a copilului.

Unul din cele mai reprezentative studii in acest sens (Dewey et al) a evaluat aceste aspecte pe termen lung in cadrul unui program de 12 saptamani in care mamele din lotul experimental au efectuat, incepand cu saptamanile 6 sau 8 post-partum un program zilnic de 45 de minute de exercitii fizice cu intensitate moderata, timp de 5 zile pe saptamana. Mamele din grupul de control au efectuat activitati fizice moderate, doar o data pe saptamana. Castigul in greutate al copiilor si aportul energetic in urma ingerarii laptelui matern au fost similare in ambele grupuri.
Exista cateva studii care au aratat ca exercitiile fizice extenuante (in scenarii atipice pentru mamele care alapteaza – putin probabil ca o mama care alapteaza sa isi doreasca sa parcurga un program de exercitii fizice care sa duca la epuizare) au aratat modificari pe termen scurt ale acidului lactic si IgA in laptele matern.
In privinta cresterii concentratiei acidului lactic in laptele matern, aceasta s-a observat doar in contextul unor runde scurte dar extenuante de exercitii fizice, mamele raportand in cadrul unui astfel de studiu (Wallace et al), o acceptare mai scazuta de catre copii a laptelui, situatie pusa de cercetatori pe seama concentratiei crescute de acid lactic.
Un alt studiu (Quinn et al) a confirmat o crestere a concentratiei de acid lactic, pe masura cresterii intensitatii exercitiilor fizice, dar aratand in acelasi timp ca nivelul de acid lactic nu creste semnificativ in cazul unei activitati fizice de intensitate moderata. Ca atare, in urma unei activitati fizice de intensitate moderata, in conditiile in care nivelul de acid lactic creste nesemnificativ, este putin probabil ca cel mic sa respinga laptele matern sau sa refuse sa suga. Aceasta concluzie e consistenta si cu rezultatele studilului lui Dewey, mamele incluse in studiul acestuia nu au raportat situatii de respingere a sanului sau de refuz al laptelui matern, dupa efectuarea exercitiilor fizice.

Tot studiile efectuate pana in prezent au aratat ca exercitiile fizice de intensitate moderata au un impact pozitiv asupra sanatatii cardiovasculare si metabolice a mamei si pot impacta pozitiv si starea psihologica post-partum.

Daca se doreste scaderea in greutate, recomandarile vizeaza combinarea excercitiilor fizice cu o dieta adecvata, astfel incat sa se asigure o scadere in greutate nu mai mare de aproximativ 450 de grame pe saptamana (rata de scadere in greutate considerate sigura pentru mamele care alapteaza)

Recomandari pentru mamele care alapteaza si doresc sa faca sport

Recomandarile de mai jos apartin La Leche League (cu comentariile mele atasate)
  • Inainte de a demara un program de exercitii fizice, asteptati ca bebe sa aiba cel putin 6 saptamani. (E o perioada optima de recuperare a organismului dupa nastere, unii medici recomanda ca in cazul in care mama nascut prin cezariana, reluarea exercitiilor fizice sa se amane pana la 8 saptamani de la nastere. E de asemenea perioada in care mama si nou nascutul sa adapteaza in procesul alaptarii)
  • Incepeti exercitiile incet si gradat ( Dupa o perioada de activitate fizica redusa sau de inactivitate este o idee buna ca relaurea exrecitiilor fizice sa se faca intotdeauna gradat, pentru a preveni eventualele accidentari. De asemenea, nivelurile de relaxina raman ridicate si dupa nastere, posbil ca acest lucru sa fie intretinut si de alaptare. Relaxina este un hormon care are rolul de a media modificarile hemodinamice care apar in timpul sarcinii, relaxand totodata ligamentele pelviene. Se spune ca din cauza nivelurilor crescute de relaxina, femeiule gravide sunt mai predispuse la traumatisme articulare sau musculare)
  • Consumati lichide, astfel incat sa compensate pierderile ce au loc prin transpiratie. ( E putin probabil ca exercitiile fizice de intensitate medie sa va deshidrateze atat de tare incat sa fie afectata productia de lapte, insa este bine sa va mentineti un nivel optim de hidratare)
  • Optati si pentru exercitii care se pot face impreuna cu cel mic (Exista, sunt suficient de intense incat sa asigure beneficiile exercitiilor fizice clasice, realizate individual. E amuzant sa faci miscare impreuna cu copilul, dar cred ca aspectul cel mai important e ca se asigura contactul fizic dintre mama si copil atat de necesar in perioada de exogestatie).
  • Exercitii ideale pentru reluarea activitatii fizice dupa sarcina sunt: plimbarile, exercitiile aerobice moderate, exercitiile in apa. Se poate continua cu inot si aerobic.
  • Faceti exercitii fizice cu moderatie, astfel incat sa nu va suprasolicitati sau sa stati mult timp despartite de copil. Pentru a avea o relatie de alaptare reusita e nevoie sa fiti aproape de copil.

Bibliografie:

  • Dewey KG, Lovel ady CA, Nommsen- Rivers LA, McCrory MA, Lon- nerd al B. A ran domized study of the effects of aerobic exercise by lactating women on breastmilk volume and composition. N Engl J Med. 1994;
  • Quinn TJ, Carey GB. Does exercise intensity or diet influence lactic acid accumulation in breast milk? Med Sci Sports Exe rc. 1999;
  • McCrory M. Aerobic Exercise During Lactation: Safe, Healthful and Compatible. Journal Of Human Lactation, 2000
  • Wall ace JP, Inb ar G, Ernsthausen K. Infant acceptance of postexercise breastmilk. Pediatrics. 1992;
Resurse cu informatii pe aceasta tema:

  1. La Leche League – Exercising and Breastfeeding
  2. Kelly Mom – Exercise and Breastfeeding
  3. Breastfeeding USA – Exercising During the Breastfeeding Years
  4. Australian Breastfeeding Association – Exercise and Breastfeeding

Credit photo.
(articol citit de 10,379 ori, 12 vizite astazi)

Sunt psiholog și consultant în alăptare acreditat internațional IBCLC din Brașov. Ariile mele de interes sunt: psihologia perinatală și psihologia copilului mic, somnul copilului alăptat, relactarea, frenurile restrictive și mecanismele disfuncționale de supt, alăptarea în contextul reîntoarcerii la muncă.


Daca ti-a placut acest articol apasa Like paginii Inbratelamami. In cazul in care doresti o consultatie in alaptare foloseste pagina de contact sau alatura-te comunitatii din grupul de sprijin In brate la mami - sprijin in alaptare


Implica-te in discutie, lasa un comentariu

2 Comentarii la "Pot sa fac sport in timpul alaptarii?"

avatar
Ioana Rosca
Ioana Rosca

Sunt convinsa ca sportul si alaptarea (dar si in sarcina) fac casa buna impreuna atata timp cat activitatea sportiva este moderata . Oare femeile din trecut, la munca campului, nu alaptau ?

Ma gandesc daca Raluca Sandu http://www.wowbiz.ro/cine-e-vedeta-de-la-noi-gravida-in-9-luni-care-nu-renunta-la-sport-uite-o-la-sala-cu-burta-la-gura_128110.html face sport gravida, la banii ei si ai familiei ei, la echipele de medici care o vizeaza … nu i -ar fii interzis sa faca sport ??
Foarte bun si util si mai ales bine documentat articol.
Felicitari
Ioana

Andreea
Andreea

Buna, frumos articol! Inspirational! Iti sugerez sa scrii si despre metode de intarcat. Cand intarcam? Prin ce metoda? Eu sunt la al doilea copil. Pe primul l-am intarcat foarte, foarte greu, cu plansete interminabile, la 1 an si 5 luni. Mi-e frica de momentul asta pentru cel de-al doilea copil.

wpDiscuz